Education: A Golden Age

“The education sector’s structure and policies will change more in the next 3 years than they changed in the last 2,500 years”

Om hjemmeundervisning – tendensiøs språkbruk og virkelighetsfjern begrensning

125px-flag_of_norwaysvg.png

Bærum Kommune

https://www.baerum.kommune.no/Temastruktur/Tjenester-a—a/Hjemmeundervisning/

“Målgruppe

Foreldre til elever i grunnskolen som ut fra ideologiske og/eller religiøse/livssynsmessige grunner anser hjemmeundervisning som det beste for barna.”

Vi mener det er sterkt tendensiøst å bruke adjektivet “ideologiske” og samtidig ikke ta med adjektivet “faglige” (!!!)  Dette minner om det at privatskolene som over tid fikk tilskudd gjerne var de som var for “døve, blinde, åndssvake, vanføre, kriminelle og forsømte barn” (Lisland).

Beskrivelsen sier videre:

“Dersom man underviser andres barn, er det skolevirksomhet som må godkjennes av departementet.”

Dette strider mot den realitet at mye hjemmeundervisning som drives av foreldre drives kollektivt. Et ad-hoc-eksempel er, som beskrevet av Anne Cecilie Remen i Budstikka, foreldres på-omgang-undervisning av barn mens lekestreiken pågikk.

Men viktigere er det selvfølgelig at et raskt økende antall elever vil få undervisning (typisk til hjemmet og ikke i hjemmet) av fageksperter innenlands og globalt som ikke trenger annen godkjenning enn at foreldrene vil at deres barn skal få undervisning av akkurat dem.

Advertisements

2008/06/8 - Posted by | Policy

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: